RECENZE: Petra Slováková, Démon z East Endu

Článek od: Petr Čapek - 28.04.2015

Ačkoliv u nás není zatím steampunk tolik rozšířený jako v zahraničí a titulů s touto tématikou nevychází právě mnoho, milovníci parních strojů a viktoriánské Anglie ocení každý kousek, který zde vyjde. Nyní se po bok Marka Hoddera, Cherie Priest, či Kima Newmana a Nicka Harkawaye, zařazuje i domácí Petra Slováková se svým debutovým románem Démon z East Endu.

Ačkoliv je tato kniha její románovou prvotinou, autorka není rozhodně na literárním poli žádným nováčkem. Krásným příkladem, je toho vítězství v anketě o Cenu Karla Čapka, nebo dvě útlé povídkové sbírky Železonoc a jiné podivnosti, či Cvrček v krabičce, jenž jí vyšly v sousedním Slovensku malonákladem. Kromě těchto sbírek však mohou fanoušci najít její práce i v časopisech Pevnost, či Jupiter.

Petry Slovákové se tentokrát ujal Robert Pilch s jeho nakladatelstvím Brokilon, v němž jako druhý svazek nedávno založené edice Alternativa Démon z East Endu právě vychází. Navíc se dočkal i reprezentativní vázané vazby s přebalem, o jehož ilustraci se postaral Giorgio Grecu a která skvěle navozuje atmosféru samotného příběhu. Démon navíc narostl do slušných 432 stran, na kterých se dozajista dá rozehrát opravdu zajímavý příběh. Otázkou zůstává, jak si s tímto rozsahem poradila sama autorka. Přeci jen má zkušenosti především s kratšími formáty.

Zatímco je Velká Británie vržena do víru průmyslové revoluce a ulicemi Londýna se začínají pohybovat nepřeberné parní stroje, temné uličky londýnského East Endu obchází strach. Nevinné malé děti za záhadných okolností umírají, tělíčka však nenesou známky násilí, jedu ani “magie”. Úmrtí navíc přibývá a začíná být jasné, že to nemůže být náhoda. Královna Viktorie tak povolává k vyšetřování sourozence Kelbyovi, aby přišli záhadě na kloub a pokud možno šílenství zastavili.

Kromě již zmíněných sourozenců Kelbyových, se v román setkáváme ještě s jedním hlavním hrdinou Michaelem Sterlingem, válečným veteránem a bývalým ochráncem samotné královny. Zatímco Sterling je muž činu, který nejde pro ránu daleko a čest je pro něj důležitější než vlastní život, se sourozeneckou dvojicí je to poněkud složitější. Viktor Kelby je ve své podstatě génius, pro kterého je věda vším. Oproti tomu je sestra Liliana jeho pravým opakem, kromě toho, že je vlkodlak, je také impulzivní a živočišná, a navíc navzdory svému prokletí bojuje nejen za královnu, ale i za své právo žít trochu normálně.

Tyto tři různorodé postavy jsou spolu se zajímavým příběhem a atraktivními kulisami zárukou opravdu rozmanitého děje, který v sobě ukrývá vše, na co si vzpomenete, od technických hejblátek a vymožeností všeho druhu, až po nešťastnou lovestory, která samozřejmě nesmí chybět. Přestože má tato kniha přes 400 stran autorka kupodivu operuje s relativně velmi malým počtem postav, díky tomu nebudete mít problém se jakkoliv v ději orientovat. Navíc tak Petře Slovákové zůstalo více prostoru pro vyšperkování hlavních hrdinů, ti jsou ostatně vytvořeni do nejmenších detailů a tak se v tomto ohledu autorce nedá co vytknout.

Samotná zápletka knihy se inspiruje v detektivním žánru a přestože se hlavně z počátku může zdát zmatečná a zbytečně překombinovaná, Slováková nakonec vše ukočírovala ke zdárnému konci. Čtenáři navíc ve finále zjistí, že i malé detaily zde mají své opodstatnění a hlavně díky nim tak zapadne vše na své místo. Další věcí, která možná někoho trochu zamrzí je méně popisů viktoriánského Londýna. Vše se tak odehrává relativně v obecné rovině, což samozřejmě nemusí být úplně na škodu, protože tak zůstává hodně prostoru pro samotné čtenáře a jejich představivost.

Přestože Démon z East Endu trpí některými začátečnickými neduhy, které se projevily díky delšímu rozsahu, než na jaký je autorka běžně zvyklá, stále se jedná o dílko, za které se Petra Slováková ani Brokilon nemusí stydět. Navíc se jedná o první knihu z chystané série Ve službách královny a bude tedy rozhodně zajímavé sledovat, jaké další útrapy si pro hlavní hrdiny připraví.

Petra Slováková - Démon z East Endu
Cyklus: Ve službách královny
Vazba: Vázaná s přebalem